Vem fan är Tofflan?
En rätt tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med.
Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig.
Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till
mejlaulrika(snabel-a)gmail.com
Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte!Om du ser annonser här i högerspalten och mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry! Skaffar du ett WordPress-konto slipper du se dem.
På den här bloggen…
- är det Toffelredaktionen som ger dig möjlighet att kommentera. Att kommentera är ingen automatisk rättighet du har. Din kommentar ska beröra inlägget den handlar om.
- får du vara anonym utåt sett, men redaktionen måste kunna verifiera att du är den du utger dig för att vara. Påhittade e-postadresser och URL:er innebär att din kommentar inte publiceras.
- din e-postadress syns inte utåt, men sparas backend för att du ska slippa fylla i ett formulär varje gång du kommenterar.
- genom att lämna en kommentar här godkänner du alltså att din e-postadress sparas i systemet.
Sociala medier
-
Gör som 28 andra, prenumerera du med.
- Follow Tofflan – the neverending story on WordPress.com
Translate/översätt
Tofflan läser just nu

Tofflan på LinkedIn
Tofflan på Goodreads
Ämnen
Mest lästa inlägg
Senaste kommentarer
Läsvärt hos andra!
Dagarna
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
Besökare
- 996 360 besök
RSS inlägg
RSS kommentarer
Twinglylänkare- Ett fel har uppstått, webbflödet är förmodligen nere. Försök igen senare.
Tjolahopp
- Follow Tofflan – the neverending story on WordPress.com
-
Gör som 28 andra, prenumerera du med.
Tofflan på LinkedIn
Mest lästa inlägg
Dagarna
Senaste kommentarer
Besökare
- 996 360 besök
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
Tag Archives: kock
Lördag kväll den 15 februari och söndagen den 16 februari 2020: Matlagningsträning med samarbetsövning och mer fika och antikt
Kära dagbok… Till lördagskvällen var det bestämt att vi skulle matlagningsträna mig och samtidigt öva oss i att samarbeta. Det händer att vi deltar i vinprovningar i vinklubben Tre kronors regi. Av dem får vi varje gång en fin broschyr … Fortsätt läsa →
Publicerat i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Musik, Personligt, TV, Vin
|
Märkt After Eight, alkohol, amatörvärdera, Annas snälla mamma och hennes L, Antikkunnig, Antikrundan, Östersund, öl, basilika, bästa svärmodern, bjuda in oss själva, bonussvärfadern, broschyr, bullar, cannelloni, dessert, drink, Duo-appen, duscha, DVD-hårddisk, Enzo Bartoli Langhe Nebbiolo 2017, familjen Katt, färgglade tomater, färsfyllda canneloni, få in snitsen, före detta kollega, försvinna, förtida pension, fem rosa tofflor, fiffigt, fika, fika ihjäl mig, Frangelico, gnälla, go-fika, grönsaker, GT, ha råd, häcka, information, inspelade program, julöl, kaffe, kaffetörstig, kakor. go-kaka med grädde, kalkonkorv, kapitel 57, käka frukost, köttchorizo, kock, korv och pommes frites, kvällskaffe, kycklingfärs, lammfärs, lära mig, läsa, lök, lördag, litteratur, Lucifer, lyssna med ett halvt öra, Main Street, matlagning, matlagningsträna, matskålar, Melodifestivalen 2020, mickligt, mynta, omdöme, paradrätt, räksallad, rör, recept, salen, samarbetsövning, sås, såsig, slippa stå vid spisen, slumra, slut, smörgåsgurka, Staropramen, städa, stärka oss, stekning, stjärna, sudoku, tömma kattpottor, tillbehör, torsdag, tvätt, tyst, utesluta, våtutrymme, vem är skyldig till vad, Vinklubben Tre Kronor, vinprovning, vitlök, vrålhungrig, X sätt att dö
|
Lämna en kommentar
Ett vitt och ett rött vin (med mat): Lobita Loca 2017 och Barolo Giacosa Fratelli 2014
Ett inlägg om mat och vin. När helgen blir tre dar lång (så skulle jag kunna ha det alltid!) vill en förstås äta och dricka gott. I fredags serverade köket på Main Street räkor och igår på lördagen stekt kalkon. … Fortsätt läsa →
Publicerat i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vin
|
Märkt agenda, alkohol, aromatisk, avocado, äta och dricka gott, önska, balkongen, Barolo Giacosa Fratelli 2017, bergamott, blomkål, blomkålsbuketter, Brie, chiliaioli, chilipulver, citron, citrus, dessert, doft, dricka, ett enkelt vitt vin, fatkaraktär, fisk, fredag, fylligt, gröna äpplen, helg, Hemköp, hemmagjord, herrparfym, heta kryddor, hot béarnaisesås, ICA Supermarket Torgkassen, inte superhungrig, jaga, kaffe, kaffekalas, kalkon, kalkonbröstfilé, kanel, kök, körsbär, kiwi, kock, kocka, koka ägg, Korgtassen, kraftfullt, kraftpaket, krydda, kryddig, kylas, lamm, lördag, LCHF-godis, ljust välkryddat fågelkött, Lobita Loca 2017, lunch, Main Street, matlagning, mörkt kött, middag, mogna jordgubbar, nässlor, nöt, nötter, nyanserad, nypon, omdöme, passa utmärkt, passionsfrukt, pizzarester, potatisklyftor, presentinköp, räkor, rödvin, sandelträ, skaldjur, skitdåligt, skiva, slippa, smak, spetsa, stå vid spisen, stekarkeps, stekt, svart te, Systembolaget, Torgkassen, torrt, tre dar, ugnsplåt, ungdomlig, vilt, vindsröjning, vinskåp, vitlöksbéarnaisesås, vitlökssmör, vitt vin, webbplats
|
Lämna en kommentar
Ute och inne på Churchill Arms
Ett inlägg om ett krogbesök. När gult läge inträder utträder vi. Det går inte att sitta hemma och älta saker i värsta junihettan. Fästmön och jag traskade ner till stan på lördagskvällen för att ta en drink och fundera … Fortsätt läsa →
Publicerat i Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt
|
Märkt ale, alkohol, alternativ, älta, äta, öl, biscotti, bitar av rabarber, bjuda, bord för två, bordsbokning, chips, Churchill Arms, dela bord med främlingar, dela med oss, dessert, dränka sina sorger, drink, enbär, energi, enklare, förrätt, fingrar, fish, Fuller's London Pride, fylld majskyckling, fyllning, gastropub, gin och tonic, glas på fot, gnaga, gott, GT, gult läge, halloumiburgare, hamburgare, härlig brittisk pubatmosfär, hemma, Hernö, ihopslängd, Indian tonic, ingen höjdare, inomhus, inte fulla, inte mätt, inte mycket kött, inträda, is, kaffe, kall dryck, kock, krafsa, låtsas vara ansvarsfri, limoncello sorbet, lingon, matlagning, medel, meny, mest ben, middag, nerskuret, omdöme, oregano, pommes, pub, pubmeny, rafsa, Roasted Spring Chicken, söt, servitris, skugga, smakrikt, smörgås, sur, svagt citrusdoftande, timjan, trio, ugnsrostade grönsaker, under klibbiga träd, uteservering, utträda, värsta junihettan, vitlök, webbplats
|
Lämna en kommentar
Kulturnatten 2017: Kulturellt på hemmaplan
Kära dagbok… Nej, det där med Kulturnatten kändes inte riktigt lockande igår. Det hade säkert känts annorlunda om solen hade skinit åtminstone, men… Förr om åren har vi åkt ner på stan om vi har kunnat. Innan har vi … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin
|
Märkt alkohol, augusti, åktur, öl, överskattad, übersöt, balkong, bhuna, bokbyte, bostadsrättsföreningen, brinntid, Chicken Bhuna, dämpa hetta, deckare, dekorationsstenar, dröm, elda, elda för skatkärringar, eldkvävare, eldlykta, element, ett glas vin, extra stark sås, förrätt, glo, godisremmar, Groot Constantia Shiraz 2015, Harry Potter och de vises sten, höga entréavgifter, hemma, hemmaplan, huvudrätt, indisk mat, inget obehag, inte lockande, inte lukta, iskall, julklapp, kaffe på maten, köksbord, klok, kock, kontorstid, kulturellt, Kulturnatten i Uppsala, kvick-städa, läsa, lösgodis, litteratur, luftrör, manual, måltidsdryck, naan, nätshopping, New Village, omdöme, papadam med chutney, papptallrikar, populärt evenemang, premiärbesök, presenning, presentkort, regn, respekt för eld, rofyllt, ruggig, sänggång, shopping, sippa, skjuts, Slummen, slutsåld, sol, soptunnor, sorglig bok, spännande, spisbränsle, sting, sträcka ledband, svalna, tand, tandborstning, tant, tappa en porslinslagning, Taste of India, tillta, titta på, trampa i hål på gatan, tusen och en saker, utomhus, varv, värdelösa plastbestick, vräka i oss
|
Lämna en kommentar
Tisdagen den 11 juli och onsdagen den 12 juli 2017: Inte perfekt, orangechock, hallabalajs och ”vad var det vi sa?!”
Kära dagbok… Det blev så att jag faktiskt kunde äta på ballen* igår kväll. Jag fick liksom tänka bort min hörsel så gick det bra. För andra kvällen i rad var det hallabalajs här, så det blev inte direkt nån … Fortsätt läsa →
Publicerat i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Ironi, Mat, Personligt, Trams, TV, Vänner, Vin
|
Märkt aioli, alarm, Amerika, apelsinkola, argumentera, ask, ändlöst, äta, ätbart, åt inte upp, balkong, bil, bokbyte, byta bord, dåligt ituskurna tomater, deckare, dricks, dutta, elak, en obestämbar sås, ett halvt glas rödvin, förundras, fika, fish and chips, fläckar, foto, fotoförstpringar, fulast, Ginger Joe, glad, glass, glöms bort, gott kaffe, hallabalajs, hålla mer i plånboken, höra, Helping Hand, hem, hemkörning, hiskeliga gosedjur, hushållspapper, huvudrätt, hyfsat frisk luft, IKEA, inte perfekt, kaffe, karda, kattpojke, kattpojksrumpa, känna sig ensammast i världen, klanta mig, klibba, kock, krok, läsa slutet, långt ifrån fullsatt, litteratur, lobelia, loppisfynd, Lucifer, Lucille, luffarlesba, lunchtid, lurvig päls, Maestro, Magnum mandel, mamma, Marstrand, meny, middag, mobiltelefoni, Morden i Midsomer, mugg, mushy peas, nåt som inte finns, oliver, orange, orangechocka, orkade inte vara hemma, orkar inte, otrevlig, pappa, Pasqua Ripasso Valpolicella 2014, påslakan, personal, pläd, polis, prefekt, promenad, rakt fram, ramar, räkning, salt, samarbetsvillig, sällskap, sövning, servetter, shopping, sisådärväder, sittsäck, skita sig med en gång, skratta, skugga, smaklös, soffa, sopa till, specialborste, stabilare, svans, svänga höger, tända ett ljus, tänka bort min hörsel, The Far, The Farmer's daughter, tidskriftssamlare, tjeckiskt öl, tjocka tovor, trött i örona, trivas, Uppsala foodcourt, uteservering, väder, Vågsepl, Vågspel, veterinär, vinna, vitlöksbröd
|
2 kommentarer
Påsken 2017: Kallt, trött och gött
Kära dagbok… När jag sitter så här på påskens sista dag och summerar helgen inser jag hur lyckligt lottad jag är som inte är ensam här i världen. För även om jag har den där inneboende, totala ensamheten, den … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vänner
|
Märkt alkohol, Anna Janss, Annas snälla mamma, arbetsdag, ägghalvor, äldste bonussonen, äta och dricka gott, äta rester, äta upp, överraska positivt, bil, bilder, bonusbarn, butter kommissarie, chicken tikka masala, chipssugen, Chocolat, dator, dö, den sista, efternamn, en ljus bira, en lustiger dans, ensam, ensamhet, Eriksbergs påsköl, fattigt, Fänriken, förkyld, Findus, finporslin, foto, fristad från sorgen, frukost, frys, gäst, gå bort, ge, hänga tvätt, hemma, ICA Supermarket SAMköp, Janssons frestelse, jobbväska, kaffe, kaffet var slut, kallt, karott, kattbilder, kattbus, katter, kärlek, kökspersonal, kökssoffa, köttbullar, kock, kycklingfärs, kycklingköttbullar, Lars Mytting, lax, lämna återbud, lära mig att leva med, läsa, lån, långfredag, ledighet, lite sak, litteratur, lunch, lur, lyckligt lottad, lysa med sin frånvaro, Maigret, mamma, mammas ägghöna, måla ägg, mejl, mexikanskt, Motalaresa, näsdropp, nötter, onsdag, packa, pass, påsk, påskafton, påsköl, påskbuffé, påskdageen, påskgodis, påskhare i choklad, påskmust, påskservett, pigg, pinal, polis, prinskorv, promenad, rosor, Rowan Atkinson, rumpa, ryggsäck, söndagskväll, scanner, seg, sekretär, shopping, sill, sjukanmäla sig, skärtorsdag, släkt, slut, snaps, snapsvisor, snarkning, snålblåst, snöa, sno, soffa, soffhäng, soffläge, sol, sommardäck, somna, son, sova, städa, städpersonal, strida strömmar, syster, Taco Bar, taco tubs, tacos, tänka, tokig av sorg, trött, tulpaner, TV4, tvätta, varm, värpa, Willys, yngste bonussonen, yummy
|
2 kommentarer
Onsdagen den 7 september 2016: Moln och spaghetti på plussidan, slöseri och hälsporre på minus
Kära dagbok… Plötsligt kom värmen tillbaka. Härom morgonen var det åtta grader – i morse var det nästan 19 grader redan vid sex-tiden. Det är då jag brukar kliva upp. Jag har haft några riktigt dåliga nätter med usel … Fortsätt läsa →
Publicerat i Dagbok, Diskutabelt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier
|
Märkt aktivitet, akuten, arg, återkoppla, översättare, bakgrund, bedömning, befintlig, ben, besök, besök på rummet, blå himmel, Blåsenhus, bocka av, Botaniska trädgården, dammsuga, dokument, eftermiddag, externwebb, få det bättre, förändra, förbereda, flygövningar, fot, foto, frågetecken, göra ont, getingbo, granska innehåll, gruva mig, ha det tufft, halloumi, halva arbetsveckan, hälsporre, helg, information, inget sällskap, inlämna, Instagram, jättesugen, jordärtskockor, kock, kolla, kollega, kom-ihåg-lista för dagen, komma av mig, kommunikationsplan, kontaktuppgifter till vården, kramp, Kulturnatten i Uppsala, kycklingfärs, länsinvånare, läsa, läsa in mig, lättare att jämföra, lunch, mall, mamma, Matikum, min nya darttavla, napratpat, ny jacka, nyhetsbrev, omfång, påminna, pilla vidare, port, prata, råd, revidera, ruccola, Rullan, samtal, sjuksköterska, skattebetalarnas pengar, skryttidning, skutta ut, slöseri, sommar, spaghetti, squash, storverk, struktur, strykhög, studenter, tänka, telefoni, tidning, tidsåtgång, torsdag, underlag, undersköterska, uppdatera, Uppsala län, utöka bemanningen, uträtat, utskick, utvecklingsbar, varm, väldigt glad, värme, vård, vita molntussar, vrida sig som ett rep, webbplats
|
Lämna en kommentar







