Vem fan är Tofflan?
En rätt tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med.
Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig.
Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till
mejlaulrika(snabel-a)gmail.com
Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte!Om du ser annonser här i högerspalten och mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry! Skaffar du ett WordPress-konto slipper du se dem.
På den här bloggen…
- är det Toffelredaktionen som ger dig möjlighet att kommentera. Att kommentera är ingen automatisk rättighet du har. Din kommentar ska beröra inlägget den handlar om.
- får du vara anonym utåt sett, men redaktionen måste kunna verifiera att du är den du utger dig för att vara. Påhittade e-postadresser och URL:er innebär att din kommentar inte publiceras.
- din e-postadress syns inte utåt, men sparas backend för att du ska slippa fylla i ett formulär varje gång du kommenterar.
- genom att lämna en kommentar här godkänner du alltså att din e-postadress sparas i systemet.
Sociala medier
-
Gör som 28 andra, prenumerera du med.
- Follow Tofflan – the neverending story on WordPress.com
Translate/översätt
Tofflan läser just nu

Tofflan på LinkedIn
Tofflan på Goodreads
Ämnen
Mest lästa inlägg
Senaste kommentarer
Läsvärt hos andra!
Dagarna
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
Besökare
- 996 112 besök
RSS inlägg
RSS kommentarer
Twinglylänkare- Ett fel har uppstått, webbflödet är förmodligen nere. Försök igen senare.
Tjolahopp
- Follow Tofflan – the neverending story on WordPress.com
-
Gör som 28 andra, prenumerera du med.
Tofflan på LinkedIn
Mest lästa inlägg
Dagarna
Senaste kommentarer
Besökare
- 996 112 besök
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
Tag Archives: verk
Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klint
Ett inlägg om en fådd bok. Veckan innan min sommarsemester skulle börja var jag upp till jobbet för diverse möten etc. Ett av mötena var med före detta kollegan L från IT-avdelningen. Numera jobbar vi båda två på andra avdelningar, men … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, HBTQ, Jobb, Personligt
|
Märkt Anna Laestadius Larsson, arbeta, äldre dar, barn, begripligt språk, brorson, efterlämna, Erik, fall, färg, fångas, före detta kollega, förklara, finna en man, gifta sig, googla, Hilma, Hilma af Klint, Hilma. En roman om gåtan Hilma af Klint, huvudskada, IT-avdelningen, känsla, konst, konstnär, kontakt med andevärlden, krav, kvinnokamp, kvinnor, L, lärarinna, läsa, lättläst, litteratur, måla, måleri, möte, ojämlikt, olycka, orange, prägla, rättigheter, resmué, roman, sekelskiftet 1900, snabbt, sommarsemester, ta om sina föräldrar, tavlor, tungt ämne, underbart, vagn, välskriven, vård, verk, verklig person
|
6 kommentarer
Onsdag kväll den 19 maj och torsdagen den 20 maj 2021: Fina presenter, saknader och inkluderande attityder
Kära dagbok… Inte vet jag vad som hände igår kväll, men timmarna gick snabbt. De släpar sig fram i snigelfart annars de kvällar Fästmön jobbar. Mitt umgänge är ju ganska begränsat och Anna är den jag umgås med förutom hennes … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin
|
Märkt 1 200 spänn, alkohol, analog kalender, Annas snälla mamma, arbetsgivare, arbetsgrupp, artikel, asfalt, assistansbolag, avhandla väsentligheter, avslöja allt, återanvända, överenskommelse, översättning, balkong, barn, barnbarn, begränsat umgänge, beskriva, beställa, bil, blädderbok, blomma, boden, bonussvärfar, BRF-ordförande, byta avdelning, citrus, Coste di moro Lunaria Montepulciano d'Abruzzo 2016, deckare, den sista vilan, ekonomisystemet, ett halvt öga, extra lagrad cheddar, faktura, familjen Katt, fastna mellan bommarna, får en annan bild, fåtölj, födelsedag, födelsedagspresent, följa, föredömlig, fina stunder, flygplansläge, fokus, Generalen, givare, Gorgonzola, granska fakturor, gräs, grönt monster, grönt paket, hålla lite ordning, höga poäng, hjälpbatteri, hjälpsam, i förväg, inbjudningar, inga roliga paket, inkluderande, inkluderande attityd, inlägg, inte ensam, James, jobba på distans, jobbdator, kanelbullar, kapitel, karva, katter, kex, klarspråk och skrivtips, klätter- och klöspelare, knäkatt, konstig midsommar, konstnär, kort, Kring denna konst, kunde nte hålla mig, Kungsgatan, kycklinglasagne, L, lamm, lära känna arbetskamraterna bättre, lärorikt, läsa, läsa parallellt, läsebok, lättillgänglig, ledsamt, leverans, lilla storasyster, litteratur, Lucifer, mamma, mammakusinen B, mammakusinen E, mammas sida, mejl, middag, mina närmaste arbetskamrater, Mini, mobilkalender, mobiltelefoni, mycket imponerad, När sista strofen klingat ut, njutning, ny enhetschef, nya kollegor, nyfikna katter, olika grupper och konstellationer, olika våningsplan, oliver, ost, ostassiett, ovanlig syn, pappas farmor Mabel, pappas sida, påskrift, port med kolonner, promenad, rabarberpaj med glass, returnera, salen, sällskap, schematider, självrisk, skratt, skriva, skriva notiser, skugga, släkt, Slottsfrun, Slottsherrn, Slottsträdgården, smaka, snapskompis, snäll, snigelfart, socialisera, son, sprida positiv energi, springa, starta, ställa om, Stina Wollter, strukturerad, strukturerat arbete, styrelsemöte, svida, system, ta mig till verkstad, tack, tänka lite extra, teoretiskt och praktiskt, text, tidlös, tillfälligt, timmarna gick snabbt, titel, tomater, trygga händer, umgänge, umgås, uppdrag, utan att bråka, vackra bilder, verk, verktyg, yttepytte
|
Lämna en kommentar
Hur läsa & varför
Ett inlägg om en guide till litteraturens olika genrer. Nånstans läste jag om Harold Blooms bok Hur läsa & varför. Som gammal (!) litteraturvetare blev jag förstås nyfiken på vad en litteraturkritiker hade för åsikter om olika genrer och författare. Ja … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Personligt
|
Märkt anglosaxiska författare, avlida, älska att läsa, åsikt, övervikt, bra men för korta, edition, exempel, för dåliga, för kortfattade, författare, fynda, genre, guide, harmoni, Harold Bloom, hållbara argument, Hur läsa & varför, intresserad, läsa, läsa mer, litteratur, litteraturkritiker, litteraturvetare, missa, Modernista, noveller, novellförfattare, oktober 2019, omdöme, originalspråk, positiva känslor, stora litterära genrer, summering, svårt för, Uppsala bokhandel, verk, vishet
|
8 kommentarer
Tisdag kväll den 13 april och onsdagen den 14 april 2021: Tröttma men hopp
Kära dagbok… Pizza och öl… Det är väl aldrig fel till middag? Så blev det för min del igår. Eftersom vår varuleverans inte skulle komma förrän idag på eftermiddagen insåg vi att det ekade rätt tomt i kyl och frys. … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin
|
Märkt 100 procent, alkohol, allmänt tillstånd, öl, Barnfonden, bädda, bidra till stimulans, blommor, bokbyte, brev, chef, dekorativt, dela, den 30 juni, drägligt, eka tomt, elände, en bit ost, ensam, extra, fadderbarn, följa med hem, författare, försöker följa, Foodcourt Gamla Uppsala, fotbollskille, friskt i luften, fungera, göra så gott vi kan, get, Gran Passione Appassimento organic 2020, guidebok, Harold Bloom, Höganäsparken, höns, hemkörda varor, hemkörning, Henrik Bromander, hopp, Hur läsa & varför, hylla, inbunden utgåva, inköpslista, jobba hemifrån, jobba i motvind, kafferastpromenad, kalla nätter, kassar, katt, kläder, komplett galen, kompletterande fråga, koppla av, krypa ner i sängen, kyl och frys, läsa, läsning, lådor, ledig, lekplats, litteratur, litteraturkritiker, lyssna, mage, matöverraskning, mätt, möte, medmänniska, mer än lite tungt, middag, mina futtiga slantar, Mini, minskad smittspridning, mobiltelefoni, mormor, nödvändigt, noveller, nyheter, nytt rektorsbeslut, nytta, Omnible, onsdag, Oscar, pandemi, personlig lockdown, pizza, Polis Mini, promenad, promenera, prova, relation, skriva, Skymningstid, smittan skenar, sol, solig, soprum, spatsera, spionliknande historia, Staropramen, stora genrer, ta det lugnt, tömma kattpottor, temperatur, trappor, trädgårdsprogram, tröttma, tvätt, Uppsala, Uppsala bokhandel, utomhus, vakta sängen, varje månad, varmare dagar, varuleverans, väder, verk, verkligheten, vinna
|
Lämna en kommentar
Måndag kväll den 2 november och tisdagen den 3 november 2020: Läser och läser och läser och..?
Kära dagbok… Jag läser och jag läser och jag läser när jag inte äter, jobbar eller städar, ungefär. Hur jag hinner? Tja, om en inte gör så mycket mer än är hemma hela dagarna och jobbar behöver en få input … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV
|
Märkt affärer, Ann Rosman, Annas snälla mamma, äta, äta godis, balkongen, barn, barndom, Barnfonden, bättre på att hålla avstånd, börja jobba, beställning, bild, blå orkidé, blomkål, blommor, botanisera, brev, butikspersonal, citat, dagsljus, december, dokumentärserie, duka, Estonia, Estonia - fyndet som ändrar allt, fadderbarn, falukorv, familjen Katt, fattas mig, föräldralös, förlag, fixa grönsaker, fixa lunch, fortsättning, foto, fotograf, framsida, fredag, friskvårdstimme, gå hemma hela dagarna, ge en rättvis bild, ge ett vettigt omdöme, godis, godispåse, grav, handla, hålla i minnet, Höganäsparken, höstpromenad, helg, hemkörning av varor, hinner knappt, historiskt kriminalfall, hjälpa till, hungrig, i mina händer, ICA Supermarket Torgkassen, input, inte ensam, inte igenmulet, inte tilltalande för just mig, intressant, jobba, jobbig, Kanal 5, kastrull, kämpa, kök, kokt ägg, Korgtassen, krav, Kritgubben, krukväxter, kuslig stämning, kycklingklubbor, kycklingkorv, läsa, läsning, långpass, ledig, leverera, lila ampel, litteratur, ljungträd, ljusare, lugnare, lunch, lustfylld, makaroner, make, mammakusinen M och hennes A, Marvatten, mejla, min gamla kursare K, Motala, nutida kriminalfall, Nya Björcks blomsterhandel, obehagliga upplevelser, omslag, operation, Oscar, panna, papper, piga, plocka undan, pocketbok, pojke, portion, proffs, promenad, rätt så mycket viktigast, recensent, recensera, recension, recensionsexemplar, rekommendation, rostade mackor, säga ifrån, serenad, sista sidor, sjukling, skära korv, skål, skriva ut, slava, slänga kattskit, sluka, slutet av veckan, smällbär, smickrande, smittspridning, sova, sovrumsdörr, spaghetti, spänningsroman, speciellt bäst på, spishäll, städa, Stephen King, svälter inte, tack, tacka nej, tömma kattpottor, tidning, tillgänglighet/UX, tillsägelse, tomater, Torgkassen, trött, tuffa på, undvika lunchtid och kvällstid, unge, upphovsperson, utgivare, utvald, varma koppen med kantarellsmak, varuvagn, väder, välskrivet, verk, vettiga tider, vidga mina vyer, viktigare läsning, Zoom-möte
|
2 kommentarer
Min kamp 6
Ett inlägg om den sista delen, en riktig tegelsten, i Min kamp-serien. Till julen 2016 fick jag den sjätte och sista delen i Karl Ove Knausgårds autofiktiva romanserie Min kamp-serien. Jag hade läst de första fem delarna med stor behållning, men … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Personligt
|
Märkt 1925, analys, arbetena, autofiktiv romanserie, baxna, behållning, bror, detaljerat, en sorts dagbok, familjen, farbror, får, författare, förhållanden, förhållandena, fru, gott om tid, hänga ut, hota med stämning, iv och leverne, julen 2016, Karl Ove Knausgård, läsa, läsa till punkt, litteratur, mastig, Min kamp 1, Min kamp 2, Min kamp 3, Min kamp 4, Min kamp 5, Min kamp 6, Min kamp-serien, nervös, Norge, omdöme, omfång, omskriven, orolig, pallar inte, priser, reagera mycket negativt, rekommendera, sanningen, semester, sjukdom, svenska, tegelsten, texter, titel, uppgörelse, uppleva, utgivning, varför, verk, verklighet
|
4 kommentarer
Danteklubben
Ett inlägg om en bok. Med maj månad kom värmen och dessutom vännen FEM på besök. Nästa år firar vi 50-årig vänskap. Det är aldrig komplicerat att umgås med FEM, för hon är en lika stor boktok som jag. En hel … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Personligt, Sociala medier, Vänner
|
Märkt 50-årig vänskap, annorlunda, översätta, barn, boktok, Boston, Dante, Dante Alighieri, Danteklubben, delaktig, Den gudomliga komedin, diskutera, domare, engelska, förebild, fiender, Goodread, Goodreads, handling, Harvarduniversitetet, högt betyg, historisk kriminalroman, HW Longfellow, insekter, jakt, känna mig korkad, kollega, kropp, läsa, lågt betyg, litteratur, lyckas inte, maj, Matthew Pearl, mördad, mördare, mest spännande, mordoffer, omdöme, perfekt inramning, pocketbok, recension, referenser, seriemord, snegla, stjärna, svart, tack, tid, tillsammans, tillvägagångssätt, USA, var sin bok, variera, vännen FEM, värme, verk
|
4 kommentarer
Ensam i Paris och andra historier
Ett inlägg om en novellsamling. Nu tror jag att jag har läst det mesta av Jojo Moyes. I kväll slog jag ihop pärmarna till den lilla novellsamlingen Ensam i Paris och andra historier från 2016. Jag brukar inte läsa noveller eftersom jag … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Personligt
|
Märkt amerikanska, önska, Ensam i Paris och andra historier, författare, feelgood, finurligt slut, hinder, hotellrum, Jojo Moyes, känner igen mig, kärlek, litteratur, makar, missförstånd, Nell, noveller, novellsamling, ofrivillig sambo, ojämn, omdöme, par, Paris, Pete, relationer, romaner, skriva, titelnovell, tveksam till, ungt par, utlandsresa, verk
|
4 kommentarer
Fredagen den 3 augusti 2018: Konstdag på Djurgården och middag i Gamla stan
Kära dagbok… Tidigare om åren när jag har åkt in till Pride, har jag gjort annat än besökt Pride Park på fredagen. Jag var ofta där för hela veckan, så en kväll utan parken var helt OK. Anna och jag … Fortsätt läsa →
Publicerat i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Mat, Personligt, Sociala medier
|
Märkt . kubistiska verk, alkohol, äggröra, äta, öl, bacon, båttur, bibliotek, blomlåda, bokrum, bra mat, chokladbit, Christoffers blommor, Collector Hotels, dö, Djurgården, farfar, färja, flanera, fredag, frukost, fruktansvärt, Gamla Stan, god service, gränd, häftig, Helga Lekamens gränd, hetta, hotellfrukost, inget extra, Instagram, Isaac Grünewald, Iván Grünewald, kafé, konst, konst i överflöd, kristallkrona, Lars Lerin, Liljevalchs, livsöde, lobotomi, Lord Nelson Hotel, mat och dryck, mätt, nordisk konst, ny personal, Pride, Pride Park, promenad, räkcroissant, religiöst, Restaurang Michelangelo, shopping, Sigrid Hjertén, skissbok, smockat med turister, sommar, Stadshustornet, stängd, Storkyrkan, svalka oss, takterrass, tavelkartonger, teckning, torka sönder, tradition, tragisk, trerättersmiddag, underbar dag, underhållande, uppdukat middagsbord, upplevelse, utställning, varm, vatten, vägg, verk, vind, Waldemarsudde
|
Lämna en kommentar
Fredag kväll den 13 april 2018: Läka sig
Kära dagbok… En ska inte slå mynt av att det blir lite synd om en, men när en får kritik som är befogad, fine. Fast att bara få negativ kritik när en vet att en har gjort bra saker också… … Fortsätt läsa →
Publicerat i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Vänner, Vin
|
Märkt alkohol, örtris, besvikelse över mig själv, bord för två, bort, Costas taverna, drink, energipåfyllning, föra vidare, fett, fika, flamsa, fnurra på tråden, fräsch, fräscht, frustration, göra mitt bästa, göra som de vill, generellt, gin and tonic, gott, grekisk början, grekisk fortsättning, grillad halloumi, GT, hålla inne med, hund, i min värld, idéer, inte hänga ut, inte prata, irritation, jeans, Kadbano, Kafferummet Storken, kaka, kedja, komma av sig, kyckling i valnöts- och granatäpplesås, läka sig, lämna efter mig, lösa de flesta knutar, ledsen, loj, Main Street. läkning, meny, middag, min vän Greken, morgonpromenad, nöjd, negativ kritik, pappa, persisk restaurang, pommes frites, promenera, rätt person, reda ut så snart det går, resonera, riklig, sällskap, servera, slå mynt av, smaksensation, sociala, socker, somrig, spanskt vin, stråla samman, strosa, svarta tankar, svävande, svettas, tankar, tilltalande, tom, trevligt bemötande, underbar, uppvärmd balkong, utan att boka bord, vardagsmorgon, våga vara mer lättsam, verk, verktyg, Viña Tobia, viktigare att leverera, whiskey sour
|
2 kommentarer







