OBS! Anonyma kommentarer publiceras inte – se Reglerna!
Så här gör du när du kommenterar:
- Skriv din kommentar som vanligt i kommentarsfältet.
- Snegla åt vänster eller nedanför kommentarsfältet. Tre ikoner syns – WordPress, Facebook och ett brev.
- Klicka på brevet (om du inte har WordPress-konto förstås eller vill använda Facebook) och fyll i dina uppgifter.
- Klicka sen på Svara.
- Ingen mejladress syns utåt, bara inåt så att jag kan verifiera.
Kära dagbok, nä nån fotbollsmatch såg jag inte igår…
Jag är totalt ointresserad av att se på sport på TV eller IRL eller utöva det. Men jag hörde några som skrålade utanför mitt i natten. Det är som att allt är tillåtet när det gäller idrott och man skiter i att vissa människor behöver sova för att de ska upp tidigt och jobba. Detta gjorde att jag rev ur sängen på skitiga lakan och startade en maskin tvätt tidigt. Bädda rent är sport för mig, ha ha ha. Fast… jag väntade faktiskt till halv åtta, så att jag hade fått igång min utrustning och planerat dagens jobb. (För övrigt var det nån som spikade i huset vid 22-tiden i onsdags kväll. Rätt sent för sånt arbete, eller hur..?) Idag låg fokus på att transkribera en podd (egentligen går jag igenom en transkribering och korrigerar det språkliga), ett ganska själsdödande jobb som måste utföras men där efterfrågan hittills har varit noll. Jag bara gör det. Jag lyder order. Ibland är det roande, oftast är det stimulerande och lärorikt, så nåt får jag ut av det i alla fall. Klockan sju prick satt jag vid jobbdatorn hemma, redo för veckans sista arbetsdag.

Distansarbetsstart prick klockan sju i morse.
Innan dan började hade jag som vanligt duschat (provade min nya duschtvål i morse och den känns bra i såväl doft som på huden) och tvättat håret samt ätit frukost. Jordgubbarna, lokalt odlade, köpte jag häromdan men de är fortfarande jättefina och inte ett dugg mögliga. Svenska jordgubbar rule, helt enkelt. Och så läste jag en stund i Vit som marmor. Jag har passerat halvvägs nu och jag har redan valt vilken bok jag ska läsa härnäst, jag som vanligen tycker att läsplanering är löjligt. Så mycket kan jag avslöja att det är en av pocketböckerna som jag packade upp igår ur paketet från Adlibris. Det finns flera skäl till att jag har valt just den boken, så därav mitt tidiga val.
∼ ♦ ∼
Arbetsdag med små avbrott
Det var en mulen dag idag till att börja med, men den var varm och klibbig. Jag har en golvfläkt att ta till om det behövs. Riktigt så illa var det inte.

Ett avbrott i transkriberingen med en litterär gisslingsgudstjänst med rep.
Jag deltog i morgonmötet via Zoom och gjorde därefter ett avbrott för att hänga tvätt innan jag påbörjade transkriberingen. Riktigt pratglada poddare kan leverera väldigt långa avsnitt. En Wordfil på runt 15 sidor kan ibland ta upp till fyra timmar att gå igenom. Ibland måste jag söka på ord och begrepp, kanske platser och namn, som jag inte begriper eller har hört förut. Den enda vägledningen från poddaren är i bästa fall en kort webbartikel. Just dagens intervjuperson hade en tendens att upprepa ord i var och varannan mening. Kanske stammade h*n tidigare? Efter ett tag började poddaren göra likadant. Varje onödigt extra ord ska bort. Så ja. Det tar sin lilla tid. Jag fick snärta till tillvaron genom att ta en kvarts paus med en stunds läsning – om en gisslingsgudstjänst med rep! – när jag var knappt halvvägs. Men mitt på dan gjorde jag nästa, lite längre avbrott för en välbehövlig lunch först, en liten promenad därefter.

En salt lunch med äggmackor med sill och kaviar, Hopptisarna, Vit som marmor och mjölk.
Promenaden gick givetvis till tunnelbygget vid järnvägen. Idag såg jag inga gula gubbar, men det hade som vanligt hänt saker sen sist, så i veckan måste de ha jobbat. Ett ”betonggolv” har lagts ovanpå armeringsjärnen och det ser nästan ut som om man har satt dit fler järn. To be continued…
∼ ♦ ∼
Påsar och paket idag också

Påsar från Trillerbutiken med gottgott innehåll. Noisetterna bor i en burk som står i kylen tills godsakerna ska ätas.
Även idag bar jag hem påsar och paket, men inte så tunga. Givetvis var jag inne på Butiken på hörnet och köpte påsar med både Noisette och fröknäcke. Inget tungt alls! Jag fick en pratstund med trevliga Å som ska jobba deltid hela sommaren – för Trillerbutiken ska ju vara öppen i år – HURRA! Det får bli ett och annat besök där för att säga hej – och handla, givetvis.
Dagens paket var också lätt och det behövde jag bara bära in i hissen och i lägenheten. Tänk att brevbäraren orkade leverera det till min postbox! <== lite ironi där Men bra och snabb leverans av mina kontaktlinser från Lenson är jag förstås glad för. Jag har använt AquaComfort Plus i flera år och är mycket nöjd med dem. I våras provade jag en billigare sort. Den funkade inte alls.
∼ ♦ ∼
Renbäddat och tröttigt

Renbäddat i nougat- och vitrandigt.
Eftermiddagen passerade. Jag skickade över transkriberingen och loggade ut vid 15-tiden. Då bäddade jag med mina nyaste påslakan, de nougat- och vitrandiga. Örngotten till de långa kuddarna hängde på tork efter tvätten, så dem sätter jag innan jag lägger mig. Jag ska nog köpa två extra vita, insåg jag.
I vart fall var jag så trött att jag gärna hade gått och lagt mig hos Nallisen. Nu fick det bli soffan i stället – en kan ju inte gå och lägga sig klockan 15.30 heller.
Efter en liten eftermiddags-nap tänkte jag att det var väl 17 om jag inte lika gärna skulle kunna ligga på balkongsoffan. Jag rafsade åt mig alla soffkuddar och placerade ut, tog ett varv med vattenkannan och la mig till ro…
∼ ♦ ∼
Balkongliv..?
Det var faktiskt väldigt skönt på balkongen. Temperaturen gick mot 30 grader, men det blåste en alldeles lagom ljum vind och solen hade gått bakom huset. Jag läste en stund, lät boktitel och ben matcha varandra (Vit som marmor). Tog en kaffe, tog en öl… Sen tänkte jag att jag borde kunna äta på balkongen också.
Hmm… Jorå… Förrätt åt jag, sen mulnade det på. Och trots att jag fortfarande – jag köpte två laxcheesecake till förrätt – tror att jag är två (hur länge ska det vara så?) insåg jag när det mulnade på rejält att jag inte skulle hinna få in allt (mat, kuddar, dryck, bok etc) om det plötsligt kom en regnskur. Så huvudrätten, smörgåstårta och riesling från Moldavien, intog jag vid köksbordet. För säkerhets skull.
Kom det nåt regn? Nej. Hade jag kunnat ha ätit på balkongen? Ja. Nu blir det innesittning resten av aftonen. Jag närmar mig slutet av ett romerskt mysterium, men ska kanske leta upp nåt att glo på i nån Playkanal.
∼ ♦ ∼
Avslutningsvis…
Inga planer alls finns för helgen. Jag borde städa…
∼ ♦ ∼
Livet är kort.









