Torsdagen den 25 juni 2026: Vem är jag? En åsna? (Senaste nytt)


OBS! Anonyma kommentarer publiceras inte – se Reglerna!

Så här gör du när du kommenterar:

  • Skriv din kommentar som vanligt i kommentarsfältet.
  • Snegla åt vänster eller nedanför kommentarsfältet. Tre ikoner syns – WordPress, Facebook och ett brev.
  • Klicka på brevet (om du inte har WordPress-konto förstås eller vill använda Facebook) och fyll i dina uppgifter.
  • Klicka sen på Svara.
  • Ingen mejladress syns utåt, bara inåt så att jag kan verifiera.

 



Kära dagbok, åter en tidig morgon och en arbetsdag…

Jag vaknade lite före väckningslarmet – förutom två gånger under natten. Det var varmt. Det är varmt. Och ändå inte som i Frankrike, typ, där asfalten kokar. Lägenheten har tack och lov en behaglig temperatur. Det är smart att ha tjocka gardiner och dra för dem när solen ligger på som mest och är som hetast.

Duschen svalkar bara tillfälligt, filen lite mer. Jag känner mig i vart fall en aning duktig som äter färska bär och inte tillsätter nåt socker eller äter yoghurt med konstgjord bärsmak. Och socker. Men sen äter jag socker på annat vis. Tyvärr. Det är inte så bra för mig.

Torsdagsfrukost med Hopptisarna o Vit som marmor

Filen och bären svalkar. Lite.


Det blev en ganska svettig promenad upp till jobbet.
Jag mötte ännu färre människor och bilar än igår. I morgon bitti möter ingen mig, för då sitter jag hemma och jobbar.

∼ ♦ ∼

Galler-ior

Barockträdgården som jag passerar på väg till jobbet var ännu mer gallerförsedd i morse inför kommande konserter. Undras hur många som sitter på jobbets balkong och gratislyssnar… Inte jag. Jag ska vara hemma och dricka vin, bubbel och/eller öl. Så nöjd att jag handlade det flytande igår, för det innebar att jag orkade släpa hem det fasta plus ett bokpaket efter jobbet idag. På tal om konserter och handling… Ett tag var det väldigt poppis med gallerior i Uppsala. Jag skrev till och med ett inlägg om det. År 2009. En hel evighet sen… Idag står många lokaler i galleriorna tomma, en del gallerior har upphört och det finns en annan sorts galler-ior…

∼ ♦ ∼

Work, work, work and some play

Några mängder av knop vad gäller arbete gjorde jag inte idag. Jag fick en översättning på en artikel, men artikeln är fortfarande ett utkast så jag kunde inte förbereda publicering. Ett par mötesbokningar bekräftades idag, bra det, så jag har nåt att gå till jobbet för nästa vecka. Jag ska försöka jobba på plats alla dar då, möjligen inte fredagen som lär vara superlugn.

Som vanligt intog jag skrivbordslunch mitt på dan. Idag kunde restaurangen i huset inte ens erbjuda kokt ägg, så det fick bli en ostmacka, en smoothie och en kexchoklad med texten Du är bäst. Jag bröt en servett lite fint och låtsades att jag var… nån annanstans, kanske i Rom 1852 i Vit som marmor.

Skrivbordslunch med macka smoothie kexchoklad Du är bäst Vit som marmor o varm choklad

Skrivbordslunch med bruten servett, kexchoklad med budskap, macka och Vit som marmor. Två muggar varm choklad sänkte jag också. Jag är väl bäst till skillnad från restaurangens utbud?

Eftermiddagen var asseg. Det var nog inte många som slet ut sig, jag själv inkluderad. Däremot gillade jag ljudet från soundcheck i Barockträdgården. I kväll var det visst Uggla och honom såg och hörde jag för några år sen på samma plats. Då, när jag var del av ett par. Nu kändes det bara som att jag ville passera fort som fan. Vissa minnen gör mig bara ledsen.

∼ ♦ ∼

Packåsnan gottar sig, trots allt

Fil kalkonfilé pålägg laxcheesecake smörgåstårta brie bananer bröd bär

Hemburet ätbart.

Asså det var skitsegt att gå och handla på Korgtassen idag. Jag fick dessutom en alldeles för liten bit smörgåstårta (ny tjej i delidisken, flera kunder i vägen), så jag blev tvungen att köa en gång till, vid fiskdisken, för att komplettera med laxcheesecake.

Sen gick jag över till den där jävla Instabox för att hämta bokpaketet från Adlibris. Nästa gång ska jag fan ta bud, leverans till ytterdörr. Vi har uppenbarligen inget fungerande postsystem i Sverige. Allt har blivit sämre. Och det är väl för att AI inte kan göra allt. Leverera paket, till exempel, kan AI inte göra. Nåja, jag gläds åt mina fyra böcker: Lina Areklews bok Genom eld, Mattias Edvardssons bok Gravglänta, Faber Pedersens bok Lögner och Monica Nebelius Lünings bok Synnerliga skäl. Nu kan packåsnan riktigt gotta sig ett tag, trots allt.

∼ ♦ ∼

Lagad kvällsmat

I kväll hade jag bestämt mig för att äta varm mat. Lagad kvällsmat. Det blev tre ugnsgrillade kycklingkorvar med bröd och tillbehör. Snabbt, enkelt och gott.

Tre grillade kycklingkorvar med bröd o tillbehör Hopptisarna Vit som marmor

Varm, lagad kvällsmat i afton.

Av maten fick jag troligen upp blodsockret, för sen kunde jag fixa en inställning på datorn som jag hade irriterat mig mycket på. Otekniska jag…

I kväll ska jag inte göra nåt mer än ingenting. Det är 25 grader nu (mellan 19 och 19.30). I morrn jobbar jag hemifrån, bland annat med en poddtranskribering. Det ska bli skönt att slippa gå iväg.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis…

Dagens lilla sökning på ”Vem är Tofflan?” gav följande AI-svar:

”Med ”Tofflan” menas oftast Ulrika, en svensk välkänd kulturbloggare, fotograf och bokrecensent. Hon har drivit bloggen Tofflan – the neverending story (tidigare på WordPress, nu på tofflandel2.com) sedan tidigt 2000-tal. Hennes kanal kretsar mycket kring böcker, vin, vardagsliv och recensioner. Hon har bland annat uppmärksammats i media, exempelvis i SVT:s Babel.

Det var värst…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Profilbild för Okänd

About Tofflan

En rätt tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt, Trams, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet. Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte.