OBS! Anonyma kommentarer publiceras inte – se Reglerna!
Så här gör du när du kommenterar:
- Skriv din kommentar som vanligt i kommentarsfältet.
- Snegla åt vänster eller nedanför kommentarsfältet. Tre ikoner syns – WordPress, Facebook och ett brev.
- Klicka på brevet (om du inte har WordPress-konto förstås eller vill använda Facebook) och fyll i dina uppgifter.
- Klicka sen på Svara.
- Ingen mejladress syns utåt, bara inåt så att jag kan verifiera.
Kära dagbok, igår kväll hade jag inga direkta måsten…
…mer än att jag ville läsa ut boken om mrs Papadakis och publicera recensionen om den. Boken berörde mig, precis som alla böcker av författaren Florence Wetzel, men den är inte hennes bästa bok. (Mer om detta i recensionen, förstås!) Bokbytet gick till en bok av Uppsalaförfattaren Carina Burman som jag hittade second hand på Helping Hand. Där kan man göra fynd! Det visade sig att detta är andra delen i en serie om en svenska som är ”författarinna” och även privatdetektiv i 1850-talets Rom. En kan säga att Euthanasia Bondeson är en en föregångare till författarens karaktär Florence ”Florrie” Granat som 100 år senare befinner sig i Rom och ägnar sig åt mordgåtor. Florrie är visserligen inte författare, men litteraturkritiker. Det ska bli spännande att läsa den här boken som är ungefär 20 år äldre än serien om Florrie.
Tisdagskvällen avslutade jag med att se nästa avsnitt av Patience. Roligare än så blev det inte.
∼ ♦ ∼
Frukost i vitt och rött
I natt regnade det igen, men den mulna morgonen var trots det varmare än gårdagens. Jag vaknade och mådde illa som vanligt, tog en dusch och åt fil med bär. Frukosten gick i vitt och rött – vit Hopptikisse, vit titel på boken, röda bär och rött möblemang. Till största delen oplanerad färgmatchning.

Frukost i vitt och rött, mestadels.
Promenaden upp till jobbet gick långsamt, tyckte jag. Sen visade det sig att jag hade gått snabbare än vanligt. Kanske berodde det på att det är mindre trafik och färre människor ute. Den enda bekantingen jag såg var en före detta granne, men den grannen såg inte mig.
∼ ♦ ∼
Bajamajor i trädgården och mera böcker till mig
Vid Barockträdgården förbereds för en konsert i morrn, så inte heller idag kunde jag fota den nya trappan. Jag tog en bild inåt trädgården. De utställda bajamajorna inför konserten gav inget vidare intryck.
Så jag vände mig om och fotade trappan upp till Uppsala slott. Den är också rätt ny. Slottet är rosa och otroligt vackert i sol. Idag stod det mot en mörk bakgrund – moln.
På jobbet var jag ensam ett bra tag så jag hann svara på några mejl i lugn och ro, göra några bokningar, skriva lite och diskutera med en översättare. Ett enda möte skulle jag ha idag, så jag tänkte att jag kanske kunde lämna tidigare. Det kunde jag inte, men det var ganska skönt att orka göra ett ärende igår så jag hoppades orka göra ett även idag – vilket jag gjorde! Men först jobbade jag, åt lunch vid skrivbordet och jobbade lite till…

Skrivbordslunch med Vit som marmor och Heja heja-choklad.
För att pigga upp mig idag igen nätshoppade jag tre böcker hos Bokus på lunchen. Det var tio procents rabatt, så… Leveranstiden är dock ganska lång, vilket säkert är priset för rabatten. Nåja, sommaren – och semestern – är lång(a). Paketet från AdLibris är dock skickat idag, tyvärr till Instabox så jag får hämta det själv. Den här gången blev det Camilla Grebes bok Älskaren från huvudkontoret, Robert Holtoms bok A morbid passion och Geir Tangens bok Död mans tango.
Because I’m worth it!
∼ ♦ ∼
Det kommer mera…

Drycker att kylas i värmen.
Joråsaaatte… Tidigare gick jag inte från jobbet, men jag hade ork att utföra ett ärende på hemvägen idag igen. Den här gången var det Systembolaget i Kvarnen, som öppnade igen i måndags efter vattenskadan, som fick ett besök. Jag köpte en flaska P. Lex Prosecco, en flaska riesling från Moldavien och sex starköl. En måste ju se till att ha kalla drycker hemma när det är så här varmt. Proseccon är torr, medan rieslingvinet är halvtorrt. Därför skyndade jag mig hem och stoppade flaskorna och ölen i kylen. Nej då, oroa dig inte, kära dagbok, jag sprang inte i värmen. Jag springer aldrig.
Vad ryggsäcken vägde vet jag inte, men jag kan bära rätt mycket på axlarna. Det är bara det att i morron på hemvägen måste jag in på Korgtassen och köpa nåt ätbart, till exempel bröd och lite mer, så då hade det blivit för mycket om jag skulle bära dryck också.
∼ ♦ ∼
Kvällskräm
Det blev samma kvällsmat som de senaste kvällarna, det vill säga rabarberkräm med mjölk och mackor. Det funkar så bra i värmen.

Tofflisk kvällsmat med rabarberkräm och mjölk i skålen, mackor på assietten, Hopptisarna och Vit marmor.
Nåt annat krämande blir det inte här i afton utan jag hänger väl över min bok på gång. Jag har faktiskt inga måsten alls den här kvällen. När det är så här varmt måste en vara försiktig. Jag vet inte ens om jag ska dammsuga till/i helgen, vilket behövs, egentligen. Bädda rent ska jag däremot göra och tvätta, men det kan jag fixa på fredag när jag sitter hemma och jobbar.
∼ ♦ ∼
Avslutningsvis…
Om man ska skam- och/eller skuldbelägga nån som INTE har satt trivselregler, men som tycker att de bör följas av olika skäl, kanske man kan göra det liiite diskret och inte så att den skam-/skuldbelagda hör. Ni sjönk som stenar i min aktning.

Sjunkna stenar..?
∼ ♦ ∼
Livet är kort.









