Återkomsten samt första dan på Englandsresan 2022: Hemma igen, London igen

Kära dagbok…

Packade väskor hos L o J 22 juni 22

Packat och klart för tidig avfärd i morse från Yorkshire.

Tidigt i morse var det dags för oss att lämna Yorkshire. Vår vistelse där blev inte så lång, men ändå. Det var roligt att se hur Annas snälla dotter och Boy Wonder bor även om vi bara var där från måndag eftermiddag tills i morse.

Fästmön hade beställt taxi åt oss klockan fem med målet flygplatsen i Manchester. I England råder nämligen tågstrejk. Det är uppenbarligen inte bara SAS som har problem. Taxin kom när den skulle och bilresan till flygplatsen tog cirka en och en halv timme. Efter incheckning av bagage (det tog sin lilla tid eftersom systemet krånglade) intog vi frukost och första kaffet för dagen – vi blev Anna 1 och Anna 2.

Kaffemuggar Anna 2 och Anna 1 22 juni 22

Första kaffet för dagen för Anna 2 och Anna 1.

Flygresan gick bra förutom att det gjorde ont i örona
när vi landade. Vi lyckades nämligen bli förkylda och då är det aldrig skönt att flyga. Efter planet blev det tåg hem till Uppsala. Jag åkte till ICA Gnista och handlade och tvätten har vi hjälpts åt med. Tisslingarna var lite förundrade när vi kom hem. Citrus hoppade genast upp på min enorma resväska.

Till middag serverade jag räkstubbe och mycket mer än så orkade vi inte. Vi har i alla fall ätit, packat upp och tvättat några maskiner.

Räkstubbe och öl till middag

Räkstubbe och öl till middag.

∼ ♦ ∼

Nu blir det resumé i ord och bild från vår resa,
en dag i taget, räknar jag med. Jag har ju fört dagboksanteckningar för hand…

Onsdagen den 15 juni

Vi klev upp i ottan på Main Street i Uppsala, klockan tre för min del. Anna hade beställt taxi till klockan fyra. Då var jag avblaskad, klädd, hade tömt kattpottor och slängt skräp samt hällt i mig två muggar kaffe. Det är svårt att hitta drickbart kaffe i England, ju…

Disig morgon på väg till Arlanda 15 juni 22

Disig tidig morgon på väg till Arlanda. Jag fotade genom taxifönstret.

Anna
fixade allt det praktiska med vår resa
och det gjorde hon så bra. Allt gick väldigt smidigt, även på Arlanda. Ja, det var mycket folk, men bra och serviceinriktad personal. Vi hade faktiskt flyt hela vägen från Uppsala till vårt hotell The Tower (inte Fawlty Towers…) Det enda dåliga som hände på ditresan var att min resväska hade spruckit, men inget hade ramlat ur.

Flytet fortsatte och vi fick checka in på hotellrummet flera timmar tidigare än överenskommet. Det var mycket skönt att bli av med resväskorna. London bjöd på riktig sommarvärme och en så där 26 grader.

Vi vilade en stund och tog sen en promenad för drink och mat. Efter det gick vi upp till The Ripper Museum – fascinerande ställe, se bilderna bara. På hemvägen svalkade vi av oss med var sin GT. Semester är underbart…

Åter en stunds vila innan vi gav oss ut på kvällspromenad. Det är som bekant nåt med mig och broar. Tower Bridge är min favoritbro i London. Vilken förmån att få bo så nära den! Många foton på bron blev det första kvällen – och ett par pints längs flodkanten.

Kvällen avslutades med smått och gott,
till exempel fika, choklad och ett italienskt rödvin (Montepulciano d’Abruzzo) som vi köpte på Tescos. Vinet kostade bara runt 60 pix och var kanongott.

I natt delade vi inte bara säng utan även täcke…

∼ ♦ ∼

To be continued…

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Krämpor, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.