Recension: Stora stygga vargen

Ett inlägg om en bok.

Nele Neuhaus bok Stora stygga vargenMitt i sommaren, i juli,
hittade en bok som då ännu inte var utkommen ner i min postbox. Albert Bonniers förlag hade vänligen sänt mig Nele Neuhaus kriminalroman Stora stygga vargen efter att jag accepterat förfrågan om att recensera den. TACK! Jag recenserar nämligen inte böcker så ofta längre här på bloggen, men jag skriver om alla böcker jag läser. Det är viktigt att skilja på, tycker jag, för att skriva en recension är ett uppdrag och kräver lite mer än att bara skriva ett blogginlägg om nåt en har läst.

Detta får mig också att tänka på att många kallar sig författare, nåt de inte alltid är i mina hårda och kalla ögon. Det är däremot Nele Neuhaus som nu med sin nyutkomna bok på svenska, även den refererande till sagovärlden i sin titel, får mig att totalt glömma omvärlden. I januari i år läste jag hennes debutbok Snövit ska dö. Den fick högsta Toffelomdöme. Då kan det vara svårt för en uppföljare att vara lika bra, men…

Poliserna Oliver von Bodenstein och Pia Kirchhoff får den här gången två otäcka fall att utreda. En het junidag hittas en död ung flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har emellertid varken druknat eller tagit livet av sig, ska det visa sig, hon är mördad. Det märkliga är bara att ingen tycks sakna henne. Ett par veckor senare inträffar ett vidrigt överfall på en känd programledare från TV. Programledaren har arbetat med ett reportage om en skum organisation. Uppenbarligen har hon kommit alltför nära den fruktansvärda sanningen – någon har velat tysta henne. Och märkligt nog hänger de båda fallen ihop.

Som sist är persongalleriet ganska stort. Ingångarna i boken är flera. I vanliga fall brukar sånt förvirra och irritera mig, men i Stora stygga vargen lyckas författaren galant lotsa in mig i händelserna snabbt. Faktum är att boken är så bra att jag har svårt att släppa den. Den är en riktig bladvändare och alla moment i tillvaron som hindrar mig i läsningen ser jag som störande.

Jag gillar språket och måste därför också prisa översättaren som lyckats att göra tyskan till svenska. Däremot hittar jag ganska snart ett fult och onödigt korrekturfel. Sånt drar i vanliga fall ner Toffelomdömena, men i det här fallet visar jag överseende eftersom boken jag har fått är mer ett provtryck. Vidare tycker jag att omslaget är snyggt, fast jag förstår ärligt talat inte kopplingen mellan omslagets vinterlandskap och boken som ju utspelar sig i juni.

Det här är emellertid en sån spännande bok om ämnen och företeelser som är minst lika hemska i verkligheten. Saker som tyvärr alltid kommer att finnas i vår understundom grymma värld där de mest oskyldiga, barnen, hamnar i klorna på vuxna som de enbart borde uppleva trygghet med.

Nu vill jag genast läsa mer av Nele Neuhaus, så sätt fart, författare, förlag och översättare! Toffelomdömet för Stora stygga vargen blir utan tvekan det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.