Måndag kväll den 22 juni och tisdagen den 23 juni 2026: Tagna kragar och hemliga (?) tecken


OBS! Anonyma kommentarer publiceras inte – se Reglerna!

Så här gör du när du kommenterar:

  • Skriv din kommentar som vanligt i kommentarsfältet.
  • Snegla åt vänster eller nedanför kommentarsfältet. Tre ikoner syns – WordPress, Facebook och ett brev.
  • Klicka på brevet (om du inte har WordPress-konto förstås eller vill använda Facebook) och fyll i dina uppgifter.
  • Klicka sen på Svara.
  • Ingen mejladress syns utåt, bara inåt så att jag kan verifiera.

 



Kära dagbok, det händer att jag tar mig i kragen…

…såväl den ostrukna som den strukna. Så även igår. Så kom inte och säg att jag inte försöker. Jag försöker att inte känna efter hur meningslöst allt är, men ibland, när jag är utan för mycket stimulans, gör jag det. Då faller jag mestadels ner i det svarta. Sen rycker jag upp mig nån dag eller några dar senare. Varför, vet jag inte, för jag har inte mer att leva för plötsligt när några dygn har passerat. Men jag gör det. Jag gjorde det igår. Faktiskt både strök jag och kokade kräm på kvällen samt nätshoppade linser. Och såg Patience på TV4, trots att jag irriterar mig på serien.


Nattsömnen blev ordinär, med två uppvaknanden
och det tredje trekvart innan jag skulle upp. Då vaknade jag igen för att jag mådde illa. Undras om jag är gravid… Kan jag inte vara, jag har varken haft sex eller den helige ande hos mig, inte heller har jag plats för nån bebis i magen. Den är tömd på livmoder sen länge.

Men upp kom jag, in i duschen och sen till köksbordet för att tvinga i mig frukost, hälla i mig kaffe, ta medicin och läsa om mrs Papadakis. Hopptisarna var med som alltid. Vad gjorde jag utan mina trägubbar?

Tisdagsfrukost med Hopptisarna mrs Papadakis fil med bär

Tisdagsfrukost med mina trogna trägubbar och mrs Papadakis.

∼ ♦ ∼

Skönare luft och tyst på jobbet

Regndroppar i Fyrisån

Regnet gjorde knappt min tröja blöt.

Det hade regnat i natt och luften var mycket skönare än på länge. Solen tittade fram, men när jag skulle gå till jobbet fick jag packa ner solbrillorna eftersom det mulnade på. Jag hann inte gå många steg förrän det kom några droppar. Det var verkligen långt ifrån värsta skuren, jag blev knappt blöt på tröjan. Lite skönt och svalkande var det i stället. Gatorna och trottoarerna var ganska tomma i morse. Som vanligt försökte två bilister svänga in på den avstängda Nedre Slottsgatan. Asså, ser inte folk vägskyltar eller begriper de dem inte??? Körkort i cornflakespaketet???

På jobbet var det väldigt tomt och tyst till att börja med, precis som igår. Sen är det lustiga att flera som kommer sent också ofta går tidigt. Jag kom tidigt igår och gick tidigt. Eller åkte bil tidigt. Vi lämnade huset strax efter klockan 15. Men… jag satte mig vid jobbdatorn hemma och jobbade minst en timme till.

∼ ♦ ∼

Strömavbrott, nätkrångel och godare smoothie

Jag inledde arbetsdan med att göra några inbjudningar till möten och en till lunch samt byta en bildpuff på startsidan. Jag hann precis göra detta när det blev både strömavbrott och nätkrångel. Ett möte hade jag idag och det var morgonmötet. Det ser likadant ut den närmaste tiden. Ett par möten har jag lagt i samband med lunch. Det brukar vara smidigare att få med folk då.

Idag åt jag dock lunch vid skrivbordet som vanligt. Till förmiddagsfikat hade jag klämt en smoothie igen, en annan smak än igår. Och jag kan säga att mango- och passionsfruktsmoothien var betydligt godare än äpple- och ingefärsditon jag drack igår. Dessutom släppte illamåendet snabbare idag. Det gjorde att jag kunde mumsa på och njuta av min kexchoklad till lunchdessert bättre idag. Precis innan lunch träffade jag på en arbetskamrat från min första tid på universitetet. Det var riktigt roligt att få en pratstund och jag struntade i att min varma choklad blev kall. (Ja alltså, jag dricker var choklad till lunchen för att min arbetsplats är så kall och jag behöver värma händerna.)


Jag läste som vanligt under min lunch.
Nu måste jag se till att läsa ut boken om mrs Papadakis! Det får bli kvällens aktivitet.

Eftermiddagen blev seg, men jag klarade av att få iväg en text på översättning. Tjoho! När klockan var en så där tio, kvart över 16 loggade jag ut och gick hem.

∼ ♦ ∼

Presenter jag unnar mig

Smith o co duschtvål

En present till mig själv.

För att pigga upp mig bestämde jag mig för att gå in på Åhléns och införskaffa nån riktigt fin och svindyr duschtvål. Efter mycket om och några men fastnade jag för Smith & cos Smoked suede & Bergamot. Först tyckte jag inte att den doftade så mycket, men när jag kom hem kände jag mer. Och den doftar gott! Svindyr var den inte, jag fick rabatt eftersom jag är medlem. Den ska dock bara användas på helger eller när jag är ledig för det finns arbetskamrater som är överkänsliga mot parfym. I vart fall tyckte jag att jag kunde få ge mig en present.

Utöver det kommer snart linserna jag nätshoppade igår samt ett paket med böcker som jag nätshoppade i torsdags. Det är konstigt att bara unna sig själv och inte köpa presenter åt andra. Det känns lite tomt, onekligen, men samtidigt har jag inget dåligt samvete för att jag unnar mig. Jag kan ju låtsas att det är namnsdagspresenter – jag hade ju en namnsdag i slutet av maj och jag har en i början av juli. När ingen annan firar en får en fira sig själv. Notera att dagens present inte var nån bröllopspresent dagen till trots (se nedan!).

∼ ♦ ∼

Kväll med rabarber, litteratur och törstiga växter

Det mulnade på allt mer när jag gick hem, men nåt regn kom aldrig. Jag var varm efter promenaden och bestämde mig för rabarberkram och mjölk samt mackor till kvällsmat och inget varmt ätbart.

Rabarberkräm m mjölk mackor Hopptisarna o mrs Papadakis

Svalkande rabarberkräm med Hopptisarna och mrs Papadakis.


Jag läste till maten, men jag ska fortsätta läsa
i så att det blir bokbyte senare, hoppas jag. Tidigare idag bestämde jag mig för vilken bok jag ska hugga tag i härnäst. Några andra måsten har jag inte i afton mer än att jag nog bör vattna krukväxterna. De verkar törstiga.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis…

Tecken betyder nåt. Det kan vara vårdtecken (idag kunde det ha varit min trettioförsta bröllopsdag), vårtecken, teckenspråkstecken… eller som på trottoaren vid ena sidan om cykelbanan på S:t Persgatan: skrivtecken. Jag gissar att de olika färgerna dessutom har en viss betydelse. Men exakt vad tecknen står för har jag ingen jävla aning om…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Profilbild för Okänd

About Tofflan

En rätt tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet. Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte.