Måndagen den 22 juni 2026: Lycklig i Uppsala?


OBS! Anonyma kommentarer publiceras inte – se Reglerna!

Så här gör du när du kommenterar:

  • Skriv din kommentar som vanligt i kommentarsfältet.
  • Snegla åt vänster eller nedanför kommentarsfältet. Tre ikoner syns – WordPress, Facebook och ett brev.
  • Klicka på brevet (om du inte har WordPress-konto förstås eller vill använda Facebook) och fyll i dina uppgifter.
  • Klicka sen på Svara.
  • Ingen mejladress syns utåt, bara inåt så att jag kan verifiera.

 



Kära dagbok, en hemsk natt….

Jag säger inte mer än att jag nog bara har varit lycklig i Uppsala korta perioder. I går kväll kunde jag först inte somna (hade världens ångest). Sen hade jag svårt att vakna i morse för nån gång under natten lyckades jag trots allt somna. Och så illamående på det. Jag tänkte att lite svalkande fil med fräscha bär skulle lindra. Det gjorde det inte. Kanske frisk luft?

Frukostfil med bär Hopptisarna Mrs Papadakis

Svalkande fil med fräscha bär till frukost i sällskap med Hopptisarna och mrs Papadakis.

∼ ♦ ∼

Fler hotell i Uppsala

Det var en solig och varm junimorgon. Temperaturen låg på 15 grader när jag gick hemifrån, men solen värmde bra i nacken när jag gick. Jag passerade, som alltid den tråkiga väg jag måste gå till jobbet, Sivia torg. Det där torget i Uppsala där man hastigt rev alla byggnader, som mest inrymde bostäder och affärer, och sen bara lämnade som en stor jävla bombkrater. Tills i år. Nu har man börjat bygga nåt där. Det har pålats. Det sägs att det ska bli ytterligare ett hotell. Trist. Det finns väl massor av hotell i Uppsala. Värre är det med Motala, där jag har glott efter ett boende några dygn i sommar. En tänkbar kort resa för att klappa på graven och sätta dit fräscha blommor på årsdagen av pappas bortgång. Jag hittade noll och intet. Vill jag dit får jag antingen åka tur och retur över dan eller sova i bilen. Frågan är om jag orkar nåt av det med tanke på måendet just nu.

Bygget på Sivia torg

Det byggs på Sivia torg…

∼ ♦ ∼

Klimat ute – och inne

Jag tog mig upp till jobbet i alla fall. Även om det är uppför är det ju aningen svalare på morgonen när en ska dit än hem, på eftermiddagen, så här års. Vi har också kallt på jobbet. Det händer att jag går ut för att värma mig ibland. Men jag hade med mig min nytvättade svarta hoodie, den som sjunger på sista versen hos mig som ägare nummer tre (3). Utomhus steg i vart fall värmen under promenaden. Över slottet flög ett plan. Och så fattar inte en del varför klimatet är som det är. Sluta flyg så förbannat! Om du skiter i dig själv, tänk på dina barn eller barnbarn åtminstone, du som har några.

Sol bakom träd flygplansspår på blå himmel

Klimatet…

∼ ♦ ∼

Äcklig dryck, men lunch med god dessert

På skrivbordet låg fredagsgodis från L. Det behövdes för jag hade saker att ta tag i idag. Bara det att jobbdatorn satte igång med uppdateringar igen och det tog längre tid än vanligt innan jag kom igång. Jag tankade Stora A på råd och dåd inför en text jag ska skriva till externwebben. Det är svårt för mig när det inte finns nedtecknade rutiner och riktlinjer – jag har ju mest jobbat med intranätet tidigare. Stora A är en klippa på det viset! Och jag är så osäker och rädd att göra fel att jag hade missat att texten jag skulle skriva bara var att förbereda. Den ska inte publiceras förrän i augusti. Detta borde ha lugnat mig och mitt illamående, men jag köpte en äpple- och ingefärsdryck till förmiddagsfikat ändå. Ingefära stävjar nämligen illamående. Drycken var så jävla äcklig. Den borde ha varit nyttig och hälsosam också, fast inte botade den mitt illamående.


Jag försökte jobba med min text samt deltog i två möten.
Plötsligt var det lunchdags. När jag köpte den äckligt nyttiga drycken köpte jag också en macka och ett kokt ägg till lunch. Desserten blev fredagsgodiset från L. Allt intogs i sällskap av mrs Papadakis vid skrivbordet.

Skrivbordslunch med mrs Papadakis och dessert

Idag skrivbordslunch med dessert.


Jag fick ett textutkast klart under dagen, alltid något.
Några mejlsvar fick jag däremot inte. Det kan vara så att dessa kommer först efter semestern. Nåja, jag får vara glad att jag hittills har två klara och två oklara artiklar på gång.

Idag fick jag skjuts hem i U-bilen och det var välkommet i hettan. Men innan jag lämnade huset sa jag hej då till arbetskamraten T som efter sommaren kan kalla sig pensionär. Jag har haft sånt gott utbyte och fått sån kompetent hjälp av T att jag ser det som omöjligt att en ny person ska fylla T-skorna. Om allt går enligt ledningens plan ska en efterträdare börja arbeta i september.

∼ ♦ ∼

Hemma bäst?

Inte vet jag, men är hemma bäst? När jag kom hem kunde jag i vart fall öppna korsdrag och hoppa i ett par shorts. Sen satte jag mig vid jobbdatorn en dryg timme och jobbade vidare.

Till kvällsmat serverade jag mig rabarberkräm med mjölk och mackor. Det passade bra i värmen. Det mulnade visserligen på, men det var fortfarande varmt. I morrn och på onsdag kan det komma en skvätt regn. Den kommande helgen, däremot, har temperaturer över 30 grader, enligt väderappens prognos. Ja ja, jag får väl grilla kycklingkorv nån kväll till kvällsmat, det går snabbt, och sen har jag gazpacho ifall det blir riktigt hett. I frysen finns också en del ätbart. Jag tog faktiskt fram den sista påsen Uppsalarabarber, för jag tänkte att den tinar i värmen och att koka kräm går snabbt. Nästa vecka är restaurangen på jobbet stängd, så då måste jag ta med lunch. Jag har intentionen att boka in ett par luncher på lokal den veckan för att slippa släpa med mig nåt att äta i ryggan, men också för att det är lugnare på jobbet och man har mer tid att gå iväg.


I kväll ska jag försöka att inte halka ner i det svarta.
Det har känts bättre idag, men det är väl för att jag har haft nåt att göra, jag har jobbat. Det är när jag inte har nåt att göra, när jag inte jobbar, som det blir tungt. I vart fall läser jag och kanske hittar jag nåt på TV att se på. Men jag tänkte också bita ihop och ta tag i strykhögen. Då får mina händer sysselsätta sig med nåt. Det gör mig inte lycklig, fast det gör mig lite nöjd.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis…

Uppsala är den fjärde lyckligaste staden – i världen. I alla fall enligt 2026 Happy City Index som för sjätte året i rad undersöker detta. Listan över lyckliga städer har presenterades i det brittiska parlamentet. Lyckligare städer än Uppsala är Köpenhamn, Helsingfors och Genève. Uppenbarligen har ingen frågat mig. Och det är väl tur. Rankningslistor är viktiga, har jag förstått. Jag skrattar och försöker verkligen passa in.

Bitmoji Tofflan med skrattande och bajssemojis

Lycklig i Uppsala?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Profilbild för Okänd

About Tofflan

En rätt tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet. Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte.