Kära dagbok…

Anna på tåget till Stockholm

Skönt att komma bort! Anna på tågresan.

Det är bara så skönt att få komma bort ibland. Komma bort sig lite. Det behöver inte vara längre än till Stockholm. Fästmön hade bokat ett sånt trevligt hotell vid Slussen, Hotel Frantz. Mysigt, ljuvlig frukost, fin bar och väldigt serviceinriktad och trevlig personal. Bartender Jesper var för övrigt riktigt bra på drinken Tom Collins. Bara det, liksom… Senare efterforskningar visar att det är en familj från Stöllestan* som driver hotellet. Fler pluspoäng!

Vi anlände på fredagskvällen, trötta efter en arbetsvecka. Framför allt Anna hade ju gått väldigt mycket på jobbet. Jag hade suttit hemma och jobbat. Efter incheckningen gick vi lite till. Ingen hiss i det gamla huset, så vältränade blev vi efter en helg med trappor upp och trappor ner.

Skylt sweep bags and smaller problems under the bed

Skylt på hotellrummets golv. Vi gjorde som det stod.

Vi var förstås inte ensamma om att vara hungriga på fredagen,
men nåt bord hade vi inte bokat. Vi hamnade på Pig & Whistle i Söderballarna Söderhallarna där vi var för ett par, tre veckor sen. Kycklingburgare och öl blev det till middag. Och Corona i låda.

Sen strosade vi nerför Götgatsbacken igen. Försökte komma in på Hernö Ginbar, men där var knökat. Vi kollade in några affärer vi ville besöka, planerade lördagen lite och gick sen tillbaka till hotellet. Ursprungstanken var att besöka Fotografiska redan på fredagskvällen. Det orkade vi inte utan det sparade vi till lördagen. I stället hängde vi i hotellbaren och drack Tom Collins och åt svartkålschips.

Anna äter hotellfrukost i källarvalven Hotel Frantz

Hotellfrukost är en bra grund.

På lördagen grundade vi med en rejäl hotellfrukost. Jag avrundade till exempel min med först ost och kex och därefter nutella på en giffel. Joru, några gram upp har jag nog inte gått. Nu handlar det om kilon.

Men vi har gått väldigt mycket. Vi lämnade hotellet redan vid tiotiden på lördagen för en shoppingrunda. Den häftiga lampaffären på Götgatan var för en gångs skull öppen och där stannade vi länge. Sen köpte till och med jag kläder även om jag var så nära att slänga tillbaka plagget jag ville köpa på en urjobbig personal inne på Levis-affären. Man tillrättavisar inte kunder för att de försöker hjälpa sina sambor. Tur att de andra personalen behandlade kunder på ett trevlig sätt.

Detta krävde en rejäl go-fika som Anna bjöd på hos Gunnarsons.

På hemvägen till hotellet bokade vi bord på grekiska Kamarina, en restaurang vi ätit på ofta om somrarna. Nu var det flera år sen. Eftersom Uppsala inte längre har nån vettig grekisk restaurang var vi riktigt sugna.

Vi lämpade av våra shoppingkassar på hotellrummet och vilade fötter och ben en stund.

Äntligen blev det dags för ett besök på Fotografiska där vi inte heller hade varit på flera år. Vi passerade ett Minibibliotek på vägen och tittade fascinerat in. Fotografiska, däremot, blev tyvärr lite av en besvikelse för mig. Kanske hade jag för höga förväntningar.

Anna tittar in i Minibiblioteket

Vi blev fascinerade av ett Minibibliotek på vägen till Fotografiska.

Inträdet var alldeles för högt – 255 kronor per person.
Där var alldeles för mycket folk för att jag skulle hitta ro att titta ordentligt på alla bilder. Många foton var små och en behövde gå nära för att se. Bildtexterna var i nio fall av tio monterade i skuggan av respektive bild. Rätt värdelöst. Andy Warholutställningen hade jag velat titta mer på, men det gick inte. Den utställning som var mest gripande var den om kvinnan med bröstcancer.

Efter besöket blev jag lite inspirerad, trots allt. Vem vill inte kunna ta bra och annorlunda bilder?

Grå dörr stadsgårdskajen

Vem vill inte kunna ta bra och annorlunda bilder?

Nästan vid hotellet vek vi av för att ge Hernö ginbar en ny chans.
Vi fick plats – uppe i ett fönster. Det var bara för Anna och Snart Tant på riktigt att skutta upp. Två versioner av Tom Collins senare hoppade vi ner. Nej, Tom Collins kunde de inte göra på den här baren, då var hotellbarens Jesper bättre på det.

Medan Anna sen bytte om och fixade till sig på hotellrummet,
tog jag en öl i hotellbaren. Så mysigt! När det blev min tur fick Anna nåt bubbligt att sippa på i baren.

Klockan 19 var vi på plats på Kamarina. Så god mat och vin. Vi åt trerätters och Anna bjöd. Rödvinet var grekiskt också, en helt ny bekantskap. Efter avslutning bestående av yoghurtpannacotta med honung och valnötter behövde vi alls inget lördagsgodis.

∼ ♦ ∼

Anna vid hotellfrukosten söndag morgon

Anna vid söndagens hotellfrukost.

Idag var det tänkt att vi skulle kika i lite affärer i Gamla stan och på Drottninggatan efter helgens sista hotellfrukost. Och lite tittade vi. Men det var så kallt att vi bestämde oss för att åka hem. Vi kom hem på eftermiddagen, packade upp och tog en fika. Sen skrev jag en handlingslapp som jag fotade av och åkte iväg till ICA Gnista. När jag kom fram tog jag upp min blyertspenna från IKEA ur fickan och fattade inte hur jag skulle kunna använda den för att stryka på en lapp som jag hade fotat i mobilen. Snart Tant börjar bli riktigt snurrig. Utöver det hade Anna skrivit ”Bregott A” på lappen. I stället för att jag kompletterade med ”Bregott U” skrev jag… ”Bregott B”. Asså jag undrar hur det står till på mitt hjärnkontor.

Medan jag var iväg och handlade hade Anna börjat städa.
Jag dammsög sen bara i Bokrummet, men vi inser båda att vi måste dammsuga igen. Katthår, människohår, kattsand, damm och allt möjligt har belamrat vårt hem.

Jag gick och köpte söndagsmiddag i kartong hos Alex och fick en pratstund med honom angående tisdagskvällens middag. Han bjöd på en öl och senaste nytt – han hade blivit rånad på sin klocka tidigare i veckan! Förskräckligt!

En halv pizza quattro formaggi

Söndagsmiddag. Anna och jag delade på en quattro formaggipizza.

∼ ♦ ∼

I morrn är det måndag och ingen av oss ska jobba. Vi ska städa, handla och fixa fint till tisdagen. Vännen FEM anländer och hon och jag går ut på middag i morrn kväll. Anna har ringt sin snälla mamma och det visar sig att det kommer fler gäster från Annas familj på tisdag än väntat. Jag är mycket rörd. Och nu ska jag stryka lite kläder…

*Stöllestan = en Vastenabos eget namn på Vadstena

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, Trams, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Helgen 22 – 24 april 2022: Full fart hos Frantz med Tom och annat sköj i Stockholm

1. Låter som att ni haft det helt underbart😍😍Så härligt!

Gilla

2. uppsalaewa skriver:

Så trevligt ni verkar haft det! Tänk att vi inte sprang på varandra i Sthlm. Vi var till Kungsan och kollade blomningen och sedan till Gamla Stan och strosade runt. Inte hemma förrän kl 19,00. Blåsigt och kallt men trevlig dag. Ha en fortsatt trevlig vecka!

• Tofflan skriver:

Vi går aldrig till Kungsan när träden blommar. Det räcker med alla bilder som alla slänger ut på Instagram. 😛 I Gamla stan var vi bara en kort stund idag när vi gick till tåget. Vi var hemma vid 14-tiden, det var för kallt att gå på stan och dra väskor – vi hade inga handskar med oss. Vad vi gjorde fredag och lördag syns ovan. 😛

Gilla

3. Låter som en härlig helg i stora Staden 🙂 Ni har hunnit med mycket !

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.