Recension: En fallen man

Ett recension av en nyutkommen bok.

Håkan Lindgrens bok En fallen manTidigare i månaden fick jag via e-post en förfrågan från Hoi Förlag
om jag ville recensera två böcker. Jag tackade ja till en av dem eftersom jag kände att den andra boken är av en genre som inte riktigt är min bag. Boken jag tackade ja till var En fallen man av Håkan Lindgren. Och den kommer ut samma dag som det här inlägget publiceras. Tack till Hoi Förlag för att jag fick läsa och tycka till om boken!

Oscar jobbar på ett hotell i Göteborg. En dag faller han från hotellets sjätte våning. Oscar överlever fallet, men hamnar i koma. Det omgivningen inte inser är att Oscar hör allt runt omkring honom trots att han varken kan prata eller röra sig. Han inser att han faktiskt har varit utsatt för ett mordförsök. Dessvärre har polisen lagt ner utredningen. Den enda som vill ta reda på vad som har hänt är Oscars syster Kitty. Eller möjligen också Oscars fru Stella..?

Kapitlen i boken är relativt korta. Såväl tid som berättarperspektiv växlar. Eller egentligen är det inte berättarperspektiv som växlar, utan perspektiv utifrån de olika inblandade personerna. Intressantast tycker jag som läsare är Oscars reflektioner och känslor där han ligger oförmögen att kommunicera med omvärlden. Det är mycket realistiskt skildrat.

Dialogerna tiden före fallet är ibland lite onödigt pratiga. Jag har svårt att se hur alla ord har med nutiden att göra. Jag kan också tycka att det blir lite för många växlingar vad gäller tid och personer/perspektiv. Några färre perspektiv och inblandade personer kanske hade gjort det enklare för mig som läsare att hänga med i svängarna och berättelsen något mer strukturerad. Det känns ibland som om författaren svävar ut lite väl mycket. Nu är emellertid varje kapitel föredömligt märkt med datum och år och även med namn på den person det handlar om. Utom när det gäller Oscar, för han är ju bokens berättarjag.

Jag hittar ett förargligt stavfel. Förutom det är det språkliga helt OK. Det är en van författare som skriver.

När jag recenserar böcker skriver jag ibland om verkens form. Det vill jag göra den här gången också, helt enkelt för att jag tycker att omslaget är så snyggt. Jag gillar så kallat danskt band, men jag gillar även färg och form på omslaget till En fallen man. Det är rent och snyggt och ger rätt känsla, en lite hisnande sådan, inför läsningen.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.