Söndag kväll den 2 augusti och sextonde semesterdagen 2020: Reseplanerare och rastlöst

Kära dagbok…

Det blev faktiskt pizza för min del till middag igår kväll. En vegetarisk pizza med tzatziki. Jag åt halva. Halva andra halvan blev lunch idag, resten åkte i sopen. Det gjorde varken från eller till när det gäller magvärken. Magen var hyfsad igår kväll, men idag på förmiddagen var den ond igen understundom. Ja ja, det har väl med kosten att göra. Eller annat.

Söndagskvällen i övrigt var jag min Fästmö behjälplig
med att ta ner saker från vinden som skulle hämtas vidare idag. Bland annat fick mammas sista köksbord och stolar ett nytt hem. Det kändes inte särskilt ledsamt. Tror jag. Vissa saker gör ont att skiljas ifrån, men det gör ondare att inte få träffa vissa människor igen. Andra ting och människor är det bara skönt att skiljas från. Skönast är att känna att en inget känner eller saknar.

Vi såg också den andra delen av Kungahuset Windsor igår kväll. Det är en riktigt bra dokumentärserie på Svt.

∼ ♦ ∼

Bok och kaffemugg på sängen

Änkan och en mugg kaffe på sängen.

Min sextonde semesterdag hade jag planerat på ett sätt, men det blev väl inte riktigt som jag hade tänkt. Jag började i alla fall med att tömma kattpottor samt ta med mig Änkan och två muggar kaffe till sängen. Läsningen går framåt och jag är lite längre kommen än halvvägs. Efter dusch blev det frukost innan jag i tanken vinkade adjö till mammas köksbord.

Jag har kört och hängt två korta maskiner tvätt – vi ska ju förhoppningsvis göra en resa söderut nästa helg och då behövs det rena kläder. Lilla Citrus, nyfiken som vanligt, hjälpte mig att övervaka tvätthängningen när jag hade kört bort henne från skrivbordsstolen.

∼ ♦ ∼

Vidare kollar vi på nätet
vad vi vill göra på vår resa. Det kan bli besök på såväl herrgårdar som antikt och kuriosa och second hand-ställen samt ett dopp och sand mellan tårna. Nu känner jag att rastlösheten kryper lite i kroppen – och då har jag gjort typ ingenting (”bara varit hemma”) i en och en halv dag. Därför vill jag göra så mycket sånt och besöka så många ställen jag normalt inte gör eller besöker när vi är på årets enda sommarsemesterresa. Och så vill jag också träffa en och annan kompis. Här i Uppsala blir det inte så mycket av den varan.

Varamon strand

Den vackraste stranden hoppas jag att vi kan besöka.

På eftermiddagen idag var jag ute en sväng till
Korgtassen för att handla frukost till mig själv i morgon. Vi ska fylla på förråden då, men inte förrän senare på tisdagen. Det är liksom inte semester för mig, det är vardag.

∼ ♦ ∼

Jag fick ett sms med en bild från graven och då blev jag lite ledsen. Mammas kompis U hade varit dit. Tagetes var planterade, men bara gula och det såg lite hipp som happ ut. Fast å andra sidan var bilden inte så bra, så det kanske ser bättre ut i verkligheten.

Graven 3 aug 2020 foto US

Graven idag fotad av mammas kompis U.

∼ ♦ ∼

I kväll har Gymnasisten önskat ett besök på Churchill ArmsDet tyckte jag lät trevligt, så det backade jag upp till 100 procent. Passar förhoppningsvis även Anna som är iväg på familjeangelägenheter idag och kommer hem lite senare.

∼ ♦ ∼

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.