Kära dagbok…

Det tog inte lång tid för Anna att skruva ihop katternas nya klätterträd igår kväll. Båda katterna var nyfikna, men Lucifer ville förstås vara herreman på täppan och körde gärna bort Citrus. Till sist fick hon i alla fall prova en av ”kojorna” och där låg hon och sussade ett bra tag. Lucifer klättrade faktiskt ända till toppen. Det är ett högt träd och jag hoppas att de uppskattar det.

Klockan 21 var det säsongspremiär för fyra nya avsnitt av Vera. Det första låg visserligen redan ute sen i natt på SvT Play, men det är ändå roligt att glo på gamm-TV ibland. Anna öppnade en flaska nebbiolo och tillsammans (!) fixade vi ostassietter som blev färdiga en minut innan programmet började.

Boken 101 historiska hjältar och kaffe på sängen

Semesterdagsstart.

I natt hade jag svårt att sova. Jag vaknade vid tvåtiden, gick upp en stund, men somnade inte om förrän klockan var efter tre. Då gick Anna upp och passade på att ge katterna mat, så sen sov jag tills klockan var nästan åtta. Sandsopning och tömning av kattpottor fixade jag medan kaffet bryggdes. Vidare samlade jag ihop ett litet sopberg, det blir små såna varje dag här. Men innan jag gick med sopberget och för att handla läste jag min hjältebok och drack kaffe denna onsdagsmorgon i min andra semestervecka.

Efter frukost drog Anna till sitt slott och Slottsträdgården för att klippa gräs och städa områdets toaletter. Själv gick jag iväg och handlade, för städa tänker jag inte gör på Main Street igen – vi ska ju snart åka bort och kattvakten får stå ut med lite skit (nåja…) i hörnen. Det var väldigt länge sen jag köpte köttfärs och bacon, men eftersom det stod på önskelistan över middagsmat utförde jag inköpet. Jag är verkligen ingen expert, så vi får se om det duger.

Fadimes plats

På Fadimes plats begrundade jag hennes öde och mitt.

Vädret blev lite bättre, från morgonens molnighet och nordliga vindar till halvklart, så jag tog en promenad. Jag hamnade på Fadimes plats där jag satt och begrundade hennes öde och mitt eget. I morse läste jag om Fadime Şahindal i hjälteboken. Jag hade ärligt talat dålig koll på varför hon klassas som historisk hjälte. Det jag visste om henne var att hennes föräldrar bodde granne med mig i New Village och att hennes bror sköts utanför den bostaden. Hemskt öde. Då blir de egna bekymren futtiga, även om jag tycker att vissa åsikter om mina tillkortakommanden är ännu futtigare eftersom det finns klara skäl bakom mina beslut. Ja ja, inget att älta. Det är bara att konstatera att jag inte är nån expert vad gäller vissa val jag har gjort genom livet. Jag kikade på Hörnan där jag har hört att det ska vara mysigt och sen gick jag tillbaka till Main Street. På vägen dit passade jag på att kolla in ett ställe vi hade tänkt besöka i morrn, men det var semesterstängt.

Det hade blivit riktigt varmt, så jag ringde Anna och kors i taket – hon svarade! I stället för att sätta mig på en stekhet balkong bakom gardiner tog jag bilen till Slottsträdgården och var där ett par timmar. Vi plockade hallon och klippte gräs. Anna hade klippt hela baksidan innan batteriet behövde laddas, så jag tog resten medan hon städade toaletterna. Jag fotade hennes små lila paprikor som ser väldigt spännande ut. Undras om de går att äta nu eller om en ska vänta..?

Anna
stekte hamburgare och till oss värmde hon rester
av stekta kycklingfiléer från häromdan och gjorde hamburgare av. På filén la jag sallad, tomat, rödlök,  smörgåsgurka och dressing. Anna hade lagt på en ostskiva som smälte. Gott och bra och alldeles lagom portion.

Kycklingburgare med potatisklyftor och en öl

Kycklingburgare med innehåll som inte syns – du får läsa om det i inlägget i stället.

∼ ♦ ∼

Citrus är mest nyfiken på klätterträdet och hon var nästan uppe i toppen i kväll.

Citrus uppe i klätterträdet

Citrus nästan uppe i toppen på klätterträdet.

∼ ♦ ∼

I morrn blir det ett besök på IKEAför det finns nån i vår närhet som ska flytta till sin första egna lägenhet nästa vecka. Då behövs det grejor. På kvällen ska vi gå ut och äta grekisk mat tillsammans med Annas snälla mamma.

Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tisdag kväll den 25 juli och onsdagen den 26 juli 2023: Klättrande kissar, men nån expert är jag inte

1. uppsalaewa skriver:

Låter som en bra semesterdag. Vi ska luncha idag på Hambergs uteservering med en vän från Dalarna.

• Tofflan skriver:

Hoppas lunchen var god och fin. Jag var i Hambergs trädgård en kväll med jobbarkompisar. Gott!

• uppsalaewa skriver:

Härlig miljö och gott men dyrt! Över 900 kr för oss tre. Minus för smutsig toalett.

• Tofflan skriver:

Det är dyrt överallt nu, såna är tiderna. Men inte är 900kr dyrt f tr pers, tycker jag. Fast visst, för lunch…
        Smutsig toa är ofräscht men d kanske var städad tidigt..?

Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.